Een beetje verliefd.. - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Joëlle Dijk - WaarBenJij.nu Een beetje verliefd.. - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Joëlle Dijk - WaarBenJij.nu

Een beetje verliefd..

Door: Joelle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

22 Juli 2012 | Servië, Belgrado

Op Bosnie :) Wat hebben wij genoten van dat schitterende land! Ik zit even hard na te denken wanneer we voor het laatst een update hebben gegeven, maar dat was alweer op Pag, voelt lang geleden! Ondertussen 2 prachtige landen verder, bevinden we ons nu in de hoofdstad van Servie, Belgrado. Een aparte maar in mijn ogen mooie stad, hoewel de lonely planet ons voorspelde in een dizzly westerse, maar vooral niet te mooie stad te komen. De lonely planet heeft gelukkig niet altijd gelijk ;)

Goed, waar waren we gebleven? In Novalja hebben we nog een nacht doorgebracht na de laatste update. Nog even genoten van het heerlijke bed en vooral de heeerlijke airco! Volgende dag hebben we een heel stuk de kroaatse kust afgereden richting het zuiden. Ohja, ook nog 2 poolse lifter opgepikt maar dat was niet zo leuk als we gehoopt hadden. We zagen er allebei wel een beetje naar uit een keer een (paar) reiziger(s) een stuk verder op weg te helpen en interessante gesprekken te kunnen hebben maar de polen vielen na de teleurstellende boodschap dat we echt geen wiet hadden helaas in slaap en de interessante gesprekken hebben we zelf moeten voeren :P
We hebben de jongens tot Sibenik meegenomen en hebben toen zelf een leuk plekje langs het water gevonden om de nacht door te brengen. Die dag besloten om morgen bosnie in te gaan! Super leuk, we zagen er heel erg naar uit, een nieuw land wat toch wel een beetje spannend is, zo het voor ons vertrouwde stuk van Europa uit. Zo gezegt zo gedaan en de volgende dag hobbelde wij met onze auto netjes de grens over. Even spannend of alles wel goed zou zijn want het controleren van de paspoorten en auto papieren duurde wel erg lang, toch nog een verborgen strafblad gevonden? Maar het viel mee en we mochten naar binnen. Op naar het onbekenden hii :D
Niet te ver over de grens vonden we een niet zo mooie camping waar we de nacht doorgebracht hebben. Ontdekt dat alles super goedkoop is hier, wat erg verleidelijk en leuk is. Ohja, volgende ochtend heb ik tijdens mn rondje hardlopen nog een soort van 2e plitvice watervallen gevonden en dit keer zonder mensen, erg mooi, jammer dat het fototoestel niet mee wilde hardlopen.. Volgende dag naar Sarajevo gegaan en men wat is dat een prachtige stad!! Oost ontmoet west daar, het was echt prachtig. We hebben 2 dagen intens genoten van de prachtige kerken, moskeeen, bazars, waterpijp, wijn, winkeltje and so on and on :) Een beetje verliefd ging helemaal op voor deze prachtige plek!
Na dagen genieten wilde we richting oost, maar voordat we Bosnie uit gignen wilde we eigenlijk eerst nog langs Srebrenica, niet de leukste plek maar we vonden het wel mooi om daar langs te gaan. Onderweg tijdens de weg vragen nog uitgenodigt voor een ontbijt de volgende morgen, ach waarom niet :)
Op de parkeerplaats bij de graven van Srebrenica toevallig 2 brabander tegen gekomen en na een poosje praten (stiekem toch wel leuk, dat nederlands!) zijn we de graven gaan bekijken. Erg indrukwekkend. Die avond hebben we met die jongens aan de rivier vlakbij een plekje gevonden om te kamperen en we hebben echt een ongelofelijk toffe avond gehad, was super :)
Volgende ochtend een beetje brak opgestan want we zouden gaan ontbijten. Na een beetje verdwalen kwamen we aan, we mochten mee naar het huis van die man waar al zn kinderen rond liepen en waar we hartelijk verwelkomd werden door z'n vrouw. We hebben ongelofelijk veel eten gekregen wat allemaal te lekker was, gewoon omdat we gasten waren en ze blij waren dat we in hun land waren. Indrukwekkende verhalen gehoord over de oorlog die eigenlijk nog maar zo kort geleden is. Erg heftig om allemaal te horen, die avond ervoor ook met serven gepraat en het maakt je wel dankbaar om te zien hoe goed wij het eigenlijk hebben.
Maar na het heerlijke ontbijt en nog meer lekkers besloten weer de weg op te gaan, op naar Servie! De mensen 100x bedankt voor de geweldige gastvrijheid en al het goeds wat we zomaar gekregen hebben, was echt uniek :) Na een paar uur rijden zijn we de Servse grens over gegaan, waar de wegen hobbelig werden en het engels opeens een vergeten taal werd :) Met behulp van een Nederlandse Serv een plekje bemachtigt op een veredelde kinderboerderij voor ons tentje, te grappig! Lekker rustig aan gedaan de rest van de dag en savonds bijtijds gaan slapen. Dat brengt ons bij gisteren, waar we zijn vertrokken naar Belgrado, met een paar uur rijden waren we er, helaas moesten we er ook nog een paar uur rondjes door de stad bij voegen want die borden kunnen we niet meer lezen en de weg vinden is onmogelijk :P Uiteindelijk een leuk hostel gevonden, savonds heel chique en te goedkoop uit eten geweest in een prachtig restaurant en daarna nog even de stad onveilig gemaakt. Een paar Serven hebben ons de populaire plekjes laten zien en we kregen een vage flashback van Zrce, het was tof :) En nu richting zuiden, opweg naar Kosovo waar we niet te lang willen blijven, maar al we toch in de buurt zijn, he.. :) Daarna Montenegro, waarvan we gehoord hebbn en verwachten dat het heel mooi gaat zijn! Ik ben benieuwd wat de weg ons nu zal brengen!

Lieve mensen, geniet van de hopelijk ook mooie zomer daar, als jullie willen mag je best wat graadjes komen stelen :P

Voorlopig nog niet tot ziens ;)

Veel liefs, Roel en Joo!

Oh wacht, en nog een ps: we hebben hier wat foto's geupload: http://www.mijnalbum.nl/Album=KAQAQBM8

• 22 Juli 2012 - 09:48

Florus Els/Pa Moe :

Joh, ondernemend stel zijn jullie hoor
    Tof
    We beleven het mee en voelen ook de spanning van steeds weer nieuwe situaties

Laat moedig zijn, niet doorslaan naar overmoed - Take Care
    Goede reis

• 22 Juli 2012 - 11:19

Marjolein:

Hey dames,
    Wat leuk om jullie avonturen te lezen. Het is echt enorm jaloersmakend. Geniet er in ieder geval van, maar dat doen jullie wel! Ik wens jullie nog veel avonturen toe:).

xx Marjo

PS: Joëlle, ik hoorde dat An je sleutel heeft dus we gaan je kamer flink verbouwen. Misschien een kampvuurtje bouwen binnen ofzo...

• 22 Juli 2012 - 12:36

Klarieke:

Tsjonge, dat is nog eens wat anders dan gewoon maar saai aan het werk zijn ;) Leuk om jullie verhalen te lezen en om nu ook wat foto's te kunnen zien! Doe voorzichtig daar en geniet nog even lekker verder!

Liefs,
    Klarieke

• 24 Juli 2012 - 12:59

Peet:

Grts from ima & peet. Lieve joelle vind je het leuk ik mis le wel hoor. Peet